Формирование универсальной компетенции «Самоорганизация и саморазвитие» на профильном языковом факультете
1. Шутенко Е. Н. Психологическое здоровье молодежи в условиях социокультурных трансформаций современного общества // Психолог. − 2018. − № 3. − С. 32−40.
2. Колбаев К. Б., Алиева К. М. Качество образования с позиции компетентностного подхода // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. − 2015. − № 16 (727). − С. 141−151.
3. Фризен М. А., Плотницкая М. Р. Субъектность личности в плане самореализации и саморазвития: ресурсы и практические технологии [Электронный ресурс] // Russian Journal of Education and Psychology. − 2015. − № 8 (52). − С. 322−334. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/subektnost-lichnosti-v-plane-samoreali... (дата обращения: 30.04.2024).
4. Оразбаева Г. Самосовершенствование и самореализация учащегося как личности // The Way of Science. −2020. − №4 (74). − С. 85−87.
5. Lee D., Watson S. L., Watson W. R. Systematic literature review on self-regulated learning in massive open online courses // Australasian Journal of Educational Technology. − 2019. − № 35(1). − P. 28−41. DOI: 10.14742/ajet.3749
6. Waluyo B. Vocabulary acquisition through self-regulated learning on speaking and writing development // International Journal of Language Teaching and Education. − 2018. − № 2(3). − P. 286−302. DOI: 10.22437/ijolte.v2i3.5747
7. Jansen R. S. van, Leeuwen A., Janssen J., Conijn R., Kester L. Supporting learners’ self-regulated learning in Massive Open Online Courses // Computers & Education. − 2020. − № 146. − P. 103771. DOI: 10.1016/j.compedu.2019.103771
8. Sletten S. R. Investigating flipped learning: student self-regulated learning, perceptions, and achievement in an introductory biology course // Journal of Science Education and Technology. − 2017. − № 26 (3). − P. 347−358.
9. Van der Veen I., Peetsma T. The development in self-regulated learning behaviour of first-year students in the lowest level of secondary school in the Netherlands // Learning and Individual Differences. − 2009. − № 19. − P. 34−46.
10. Zimmerman B. J. A social cognitive view of self-regulated academic learning // Journal of Educational Psychology. − 1989. − № 81(3). − P. 329−339.
11. Usher E. L., Pajares F. Sources of self-efficacy in school: Critical review of the literature and future directions // Review of Educational Research. − 2008. − № 78(4). − P. 751−796.
12. Henderson V., Dweck C. S. Achievement and motivation in adolescence: A new model and data // S. Feldman, G. Elliott (Eds.). At the threshold: The developing adolescent. − Cambridge: MA: Harvard University Press, 1990. − 642 p.
13. Aronson Е., Wilson T. D., Robin M. A. Social Psychology. − Pearson Prentice-Hall, 2007. − 633 p.
14. Blackwell L. S., Trzesniewski K. H., Dweck C. S. Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention // Child development. − 2007. − № 78(1). − Р. 246−263.
15. Zimmerman B. J. Investigating Self-Regulation and Motivation: Historical Background, Methodological Developments, and Future Prospects // American Educational Research Journal. − 2008. − № 45(1). − Р. 166−183. DOI: 10.3102/0002831207312909
16. Naufal I., Nurcahyo A., Waluyo M., Prayitno H. J., Hanifah M. Integrating Geogebra into the flipped learning approach to improve students’ self-regulated learning during the Covid-19 pandemic // Journal on Mathematics Education. − 2022. − № 13(1). − Р. 69–86. DOI: 10.22342/jme.v13i1.
17. Jaramillo A., Salinas-cerda J. P., Fuentes P. Self-regulated learning and academic performance in Chilean university students in virtual mode during the pandemic: Effect of the 4Planning App // Frontiers in Education. − 2022. − № 13 (May). – Р. 1–10. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.890395
18. Pr. Pappas E., Pappas J. Behavioral approach to building cognitive foundations for effective thought and action // Innovative Higher Education. − 2011. − № 36(5). – Р. 359−372. DOI: 10.1007/s10755-011-9178-8.
19. Perez T., Cromley J., Kaplan A. The role of identity development, values, and costs in college STEM retention // Journal of Educational Psychology. − 2014. − № 106(1). − Р. 315−329. DOI: 10.1037/a0034027.
20. Lyz N., Prima A., Opryshko A. The role of students’ life course conception in their self-development [Электронный ресурс] // IJCRSEE. − 2020. − № 1. − Р. 37−48. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/the-role-of-students-life-course-conce... (accessed 08.02.2024).
21. Brandtstadter J. Goal pursuit and goal adjustment: Self-regulation and intentional self-development in changing developmental contexts // Advances in Life Course research. – 2009. − № 14(1-2). − P. 52−62. DOI: 10.1016/j.alcr.2009.
03.002
22. Карпинский К. В. Человек как субъект жизни [Электронный ресурс]. − Гродно: Изд-во ГрГУ, 2002. − 279 с. – URL: https://www.psyoffice.ru/3788-karpinskijj-k.v.-chelovek-kak-subekt-zhizn... (дата обращения: 18.03.2024).
23. Мандрикова Е. Ю. Разработка опросника самоорганизации деятельности (ОСД) // Психологическая диагностика. − 2010. − № 2. − С. 59−83.
24. Готовность к саморазвитию [Электронный ресурс]. – URL: https://psytests.org/emvol/gotsr-run.html (дата обращения: 10.09.2022).
25. Матрица Эйзенхауэра: подробное руководство [Электронный ресурс]. – URL: https://singularity-app.ru/blog/matritsa-eyzenkhauera-podrobnoe-rukovods... (дата обращения: 15.02.2022).